Kathmand..hoe? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Perquin - WaarBenJij.nu Kathmand..hoe? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marjolein Perquin - WaarBenJij.nu

Kathmand..hoe?

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

25 Maart 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste! Ook in Nepal betekend dit "hallo"... Saai hè? ;) Een leuk weetje is dan wel weer dat Namaste tevens ook "tot ziens" betekend. Das dan wel weer handig.

De vrijdag van mijn laatste blog vertrokken Loes en Janno weer richting Nederland. Toch wel even lastig om weer afscheid te moeten nemen..

De titel van mijn blog van deze week, doet wellicht en terecht vermoeden dat er enige moeilijkheden zijn geweest. Zoals ik in mijn vorige blog schreef zouden Liv en ik zaterdag met de avond/nacht trein richting de grens met Nepal vertrekken. Ja ja... zouden dus..
Om even zeker te weten waar we op zouden moeten stappen, liepen we aan het eind van de ochtend op zaterdag even langs het station waar een man de menigte de goede kant op stond te dirigeren. We keken wat om ons heen en zoals we al zo vaak hadden meegemaakt, schoot ook nu iemand ons te hulp en wel de kerel die ik hiervoor noemde. Hij liep met ons mee naar een digitaal bord waar allerlei onleesbare Hindi tekens stonden die de treinen aan moesten geven. De enige woorden die we konden ontcijferen waren degenen die in het Engels achter iedere zin in het rood oplichtte: DELAYED!!!
De man verkocht ons dat alle treinen vertraagd waren (wat we voor waarheid aannamen gezien het hiervoor genoemde...). Hij pakte een kaart uit zijn zak en vertelde ons dat we voor de zekerheid naar het tourist office moesten gaan, waar ze ons meer informatie konden geven. Nog voor we goed en wel bessefte wat er gebeurde had hij een goedkope tuktuk rit voor ons geregeld. Terwijl we lacherig opmerkingen maakten over de overeenkomsten met het Nederlandse treinverkeer, baalden we ook van dit onverwachtte obstakel.
Even later zaten we bij een man in het kantoor die ons vertelde dat de volgende trein pas woensdag zou vertrekken en er 30 (ipv 13) uur over zou doen. De enige andere optie was een vliegticket naar Kathmandu van ?250,- p.p. We keken elkaar geshockeerd aan en besloten dat dit beiden eigenlijk geen optie was. Nog altijd naief luisterden we naar de kerel die toch (achteraf gezien gek genoeg) met de ene naar de andere optie kwam die telkens iets goedkoper werd. Toen we na lang dubben bezig waren de laatste en goedkoopste optie te boeken merkte ik dat het toch niet goed voelde en vond ik ?100,- p.p. om naar de grens te komen toch te duur. Met de mededeling dat ik even een luchtje moest scheppen vroegen we onze paspoorten terug en het voorschot dat we al hadden overhandigd. Natuurlijk moesten we volgens hen wel snel beslissen want deze goedkope optie had nog maar 4 stoelen en als we het nu niet zouden doen waren die misschien weg!

Terug in het hostel (op zulke momenten wil ik toch even contact met het thuis front ;)) zocht een medewerker op de officiele site van de treinmaatschappij en zei dat er helemaal geen vertraging was... Langzaam begon tot ons door te dringen dat we maar net waren ontsnapt aan een vuile oplichtingsactie. De manager van het hostel probeerde ons heel lief tot rust te manen, maar ondertussen was ook het thuisfront al op de hoogte gesteld die vrij direct voorstelde gewoon een veilig vliegticket te boeken. Gezien onze vermoeide staat en het nog heersende ongeloof dat mensen zo achterbaks konden zijn, stemden we daarmee in en zo komt het dat we afgelopen maandag naar Kathmandu vlogen. Een tikkeltje tegen ons principe van "backpacken" in, maar inmiddels hebben we van velen kanten gehoord dat vliegen een goede keuze was (politieke onrust bij de grens, uren wachten, veel oplichterij, etc.)

Buiten dit obstakel en de verandering van plannen hebben we inmiddels alle verloren tijd al ruimschoots ingehaald door ons volledig op de sightseeings van Kathmandu te storten ;).
We verblijven hier overigens in een van de meest blauw/groene-, goedkope- en gastvrije hostels die er waarschijnlijk bestaat. Sanu's House wordt gerunt door Saritha die met haar onbeschrijvelijke gastvrijheid, zorgzaamheid en continuee glimlach ieder persoon met open armen ontvangt. Je kunt hier savonds van haar vegetarische kookkunsten genieten terwijl je op je sokken met je metalen bordje op de grond zit en kletst met andere hostelgangers: geweldig!

Zoals ik al zei hebben we Kathmandu ontdekt de afgelopen dagen, met haar tientallen adembenemende tempels en misterieuze steegjes. Graag zou ik eindeloos uitwijden over iedere tempel, maar dat zal ik jullie niet aandoen ;). Enkelen ben ik echter verplicht te noemen.

Op dinsdag zijn we naar Swayambunath gegaan, beter bekend als "The Monkey Temple" die met haar hoge ligging een prachtig uitzicht bied over Kathmandu en de Himalaya aan de andere kant :) (die we overigens ook vanaf het dakterras van het hostel kunnen bewonderen). Het voelde na een lange dag van wandelen wel alsof we de Mount Everest moesten beklimmen, maar het was het waard! Overigens viel het alles mee met de hoeveelheid apen, maar waren er wel veel zwerfhonden..

Woensdag zijn we naar Bouthnath temple geweest; het belangrijkste Boedistische pelgrimsoord, waarna we naar Pashupatinath liepen. Pashupatinath is het beste te omschrijven als een openluchtcrematorium in combinatie met een van de belangrijkste Hindu tempels van tevens een van de belangrijkste Hindu goden: Shiva.
Een vreemde gewaarwording om als toerist getuigen te zijn van rituelen om een dood lichaam van iemands dierbare.. Ook erg interessant, zeker als de geur van verbrandt vlees je neus doorboord en je bang bent om stukjes menselijk as in te ademen...
Heerlijk gedoucht die avond in ieder geval ;)

Verder hebben we deze week ook even tijd ingelast om rust te nemen en zijn we vrijdag neergestreken in-, en aan de rand van een zwembad van een 5***** hotel om bij te komen :).

Hierdoor hadden we vandaag weer redelijk wat energie wat we ook wel nodig hadden; vandaag hebben we 21,5 km geraft in de soms bijzonder wilde rivier tussen Kathmandu en Pokhara genaamd "Trishuni"! Een geniale plek zo tussen de bergen :)! We gingen mee met een groep uitbundige Nepalezen die het in de vroege ochtend prima vonden om ons te vermaken met urenlang gejengel en vrolijk geschreew (jeeeeej........). We leerden ze wel kennen en het werd erg gezellig en gelukkig waren ze na 3 uur op de rivier (net als wij) ook wat vermoeid :p. Nu is het wachten op de spierpijn ;).

Vanuit mijn inmiddels al vertrouwde bedje in Sanu's House wens ik jullie slaap lekker in dit voor jullie relatief korte nachtje nu de klok wordt verzet ;). Brengt ons wel een uurtje dichterbij!!

Morgen weer vroeg op, want we gaan naar Pokhara vanwaaruit we een 5 daagse trek gaan doen door de Himalaya :). Per bus dit keer dus we hopen dat dit allemaal vlekkenloos gaat verlopen ;). Ik weet niet of ik er puf voor heb nu nog fotos te gaan uploaden, maar anders komen die later :).

Dikke kus!!

  • 24 Maart 2012 - 22:19

    Sjors:

    Eej! En toch ben ik benieuwd naar die foto's hoor. Was het raften trouwens hip? Mij lijkt het super! Succes alvast met de trek. Daat wordt pittig denk ik, maar wel prachtig :)

    XX

  • 24 Maart 2012 - 23:37

    Kristi:

    ahh wat een gedoe allemaal.
    maar nepal maakt een boel goed hé! :=) Ga je dezelfde track als ons doen??? bij de office die ik je had aangeraden!?
    XX

  • 25 Maart 2012 - 06:30

    Oma:

    wat jammer nou dat er mensen zijn die willen profiteren van een ander
    maar gelukkig is alles nog goed gekomen
    het is dan ook weer een schitterend verslag
    lein blijf er van genieten en de foto,s die zie ik nog wel
    liefs en een knuffel van oma

  • 25 Maart 2012 - 08:05

    Mam En Pap:

    hoi lieverds, heerlijk om te lezen dat jullie zo veel leuke dingen hebben gedaan! Lekker gerelaxed aan dat mooie zwembad en geraft!!!!! Goed van jullie hoor. Wij zijn inmiddels al weer een volle dag in WENEN!!! En het is hier prachtig, het weer is zalig en de stad mooi en het eten lekker dus wat wil je nog meer. We zijn erg benieuwd naar de rest van de foto's en volgen jullie nu even via mail en je blog. Veel plezier in Pokhara en heel veel sterkte en plezier met jullie trektocht!!! :) Rust maar lekker uit voordat jullie gaan trekken en dan lukt het vast prima!!! Dikke kussen en knuffels voor jullie allebei vanuit VIENNA XXXXX:)

  • 25 Maart 2012 - 11:18

    Opa:

    Ik heb je prachtige verhaal weer gelezen.
    Gelukkig dat alles goed is afgelopen, maar wat een stelletje gekken om een paar jonge meiden te belazeren.
    Dat raften lijkt me geweldig. Doe je dat in een boot of met een vlot.??????We zien het wel op de foto's.
    Die tocht per bus door de Himalaya lijkt me ook spannend.
    Lekker blijven genieten en het hoofdje erbij houden hoor.

  • 25 Maart 2012 - 14:23

    Vera,:

    Hoi Lein,
    Ze dachten in India zeker 'die blanken kunnen we wel wat wijs maken'. Gelukkig dat je op het juiste moment voelde dat het niet goed zat.
    Raften lijkt me eng, dapper dat jullie dat durven. Geniet van de trektocht en alle mooie bezienswaardigheden in Nepal.
    Groetjes Vera

  • 25 Maart 2012 - 16:00

    Elise:

    Ha die marjolein,
    Wat een toestanden, ik mail dit nu vanuit de peanuts bar in el Gouda, Egypte. Zit hier in een heel decadent ressort met een vriendin die ook ooit in Nepal/Kathmandu is geweest en alle plaatsen en tempels die je noemt kent. Ze is jaloers! Veel plezier nog en genieten van je laatste weken van huis ( en misschien ook wel een beetje aftellen....?). X

  • 25 Maart 2012 - 16:10

    Liv:

    Wow ik wou dat ik hierbij was!

  • 25 Maart 2012 - 18:16

    Sjors:

    @ Liv: ghehe... ik ook zeg.

  • 26 Maart 2012 - 05:22

    Peter En Jose:

    hallo daar,

    jeetje, ja je paps was hier toen jullie bijna opgelicht waren en er een vlucht geboekt ging worden.
    hier was het zelfs nog even spannen totdat we je via skype zagen en spraken.
    gelukkig dat het allemaal goed gekomen is en jullie verder konden met de reis.
    raften, ik kan me er niks bij voorstellen, maar hoor het allemaal wel of zie het aan de foto"s.
    nou lein ik ga nu zelf een midweekje op vacantie met een nicht, het weer is hier ook heerlijk(gistermiddag al in bikini op dakterras gezeten), dus zal wel goed komen.
    doe leuke en fijne dingen, maak mooie foto"s
    groetjes, love you

  • 26 Maart 2012 - 07:22

    Roy:

    Wow stelletje naaiballen zijn het... zo zie je maar dat je niet te naïef moet zijn en zomaar jan en alleman moet geloven (zeker niet in een onbekend land). Iedereen wilt je helpen want jij bent de toerist, maar wees altijd op je hoede of ze je echt willen helpen of dat ze dit doen met een doel ;) (chantage, afpersen etc..).
    Maar raften is zeker gaaf!! Al heb ik dat nog nooit gedaan en ik wil ook..!!
    En dat je een trekking gaat doen is echt zo cool!! :D
    Ben al een tijdje naar aan het kijken, want ik wil dat ook eigenlijk een keer gaan doen..... en jij doet dat zomaar ff... ;)
    Veel plezier en succes!

  • 26 Maart 2012 - 08:54

    Els:

    Hoi Lieve Lein(marjo)
    Wat was dat weer een avond..tuur zeg !!! en wat hebben jullie goed gehandeld !!!Knap van jullie ..
    Altijd gebruik maken he van : 1.je intuitie,2.je maatje 3.je achterban ..bijdeze goed gedaan.
    en gelukkig hebben jullie nog heeeeel veel gezien en je hebt het goed beschreven allemaal .
    Willen we nog meer details ,gaan we wel googelen !
    Het is geweldig wat jullie allemaal doen !! ,blijven genieten relaxen en je ogen uit kijken .
    Een super tijd nog ,en bij een vrij moment komen de fotoos er vast wel aan .doei lieve Lein ,en maatje doeiiiiiiiiii tot de volgende keer maar weer kuszzz.

  • 26 Maart 2012 - 12:08

    Leoni:

    Wow lekker avontuur weer, goed dat jullie eraan ontsnapt zijn!
    Ah klinkt allemaal zo vet!
    Ben echt jaloers op het mooie avontuur dat je nu nog beleeft!
    xxx

  • 26 Maart 2012 - 16:46

    Marjoke:

    Jaja das nog is wat anders dan een dienstje op de kraam draaien!!!

    Have fun!

    Liefs, Marjoke

  • 29 Maart 2012 - 13:11

    Janno:

    Maar je leeft nog! ;) Ik ben nu gewoon alweer jaloers op jou met het feit dat ik nu thuis ben en jij door Nepal aan het cruisen bent..! Volgens mij is het niet te vergelijken met India of wel? Maar goed dat jullie gekozen hebben voor de veilige weg!! Dat is ook voor het thuisfront een stuk geruster slapen ;)

    Veel plezier nog!! Wel raar dat jullie nog gewoon midden in jullie vakantie zitten bijna 7000 km hiervandaan terwijl wij alweer gewend zijn aan veilig, saai Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hallo! Ik ben Marjolein! Ik ben afgelopen juli officieel verpleegkundige geworden en heb daarmee aan mijn eigen criterium voldaan, waardoor ik mijn lang gekoesterde wens in vervulling wil laten gaan. Vanaf 1 januari 2012 gaat dit gebeuren! Ik ga op reis naar een paar van de meest prachtige landen ter wereld en hoop daar zowel de lokale bevolking te kunnen helpen door het doen van vrijwilligers werk, als de lokale bevolking te leren kennen tijdens mijn reis. Via deze site wil ik jullie graag stinkend jaloers maken ;)

Actief sinds 29 Okt. 2011
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 48257

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 17 April 2012

Met open ogen dromen

Landen bezocht: